Uwaga - polski kodeks drogowy z punktu widzenia rowerzysty jest bublem
prawnym i często dla własnego bezpieczeństwa lepiej stosować zasady zdrowego
rozsądku.
Propozycje rowerowych poprawek do Prawa o Ruchu Drogowym, dostosowujące je do
rzeczywistości oraz standardów europejskich można zobaczyć w pliku:
http://www.rowery.org.pl/PORDv02.pdf
Rowerowy wyciąg
z ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. "Prawo o ruchu drogowym"
(stan aktualizacji - wrzesień 2004) -
kliknij tutaj aby ściągnąć pełen tekst (.pdf, 435KB)
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) „droga” - wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika,
drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów
szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju
pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt;
5) „droga dla rowerów” - drogę lub jej część przeznaczoną do
ruchu rowerów jednośladowych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
11) „przejście dla pieszych” - powierzchnię jezdni, drogi dla
rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną
odpowiednimi znakami drogowymi;
12) „przejazd dla rowerzystów” - powierzchnię jezdni lub
torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczoną
odpowiednimi znakami drogowymi;
17) „uczestnik ruchu” - pieszego, kierującego, a także inne
osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze;
18) „pieszy” - osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i
niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami;
za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower,
motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę
poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą
rowerem pod opieką osoby dorosłej;
23) „ustąpienie pierwszeństwa” - powstrzymanie się od ruchu,
jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu
albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub
przyspieszenia kroku;
47) „rower” - pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany
siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem;
Art. 11.
4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w
razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z
wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany
ustąpić miejsca rowerowi.
5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w strefie zamieszkania.
W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed
pojazdem.
Art. 16.
1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko
prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może
zajmować więcej niż jednego pasa.
5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem,
wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani
poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu
utrudniałby ruch pieszych.
Art. 17.
1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub
zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz
przy wjeżdżaniu:
3) na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
3a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd
dla rowerzystów;
2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu
pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
Art. 20.
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze
zabudowanym w godzinach 5.00-23.00 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w
godzinach 23.00-5.00 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w
strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.
3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z
zastrzeżeniem ust. 4 i 5, wynosi w przypadku:
2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o
dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 80 km/h,
b) na pozostałych drogach - 70 km/h.
6. Prędkość dopuszczalna niektórych pojazdów, z zastrzeżeniem
ust. 2, wynosi:
2) pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla
kierującego - 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem
zabudowanym;
Art. 27.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi
znajdującemu się na przejeździe.
3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest
obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.
4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla
rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest
kierowany.
Art. 32.
1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać:
2) rowerów jednośladowych - 15;
3) pozostałych pojazdów - 5.
2. Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza
niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych
pojazdów.
4. Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od
przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
6. Zabrania się wjeżdżania między jadące w kolumnie rowery
jednośladowe oraz pojazdy, o których mowa w ust. 5.
Art. 33.
1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla
rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z
drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i
ustępować miejsca pieszym.
1a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i
pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z
zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni.
2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze,
pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym
bezpieczną jazdę.
3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na
pedałach lub podnóżkach;
3) czepiania się pojazdów.
4. Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem
zabrania się:
1) wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;
2) zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez
kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z
prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej
drogi dla rowerów.
6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla
pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i
ustępować miejsca pieszym.
7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na
zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli
opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
Art. 37.
1. Zwierzęta w stadzie mogą być pędzone po drodze tylko pod odpowiednim
nadzorem. Zwierzę pojedyncze może być prowadzone tylko na uwięzi.
4. Zabrania się:
5) zajmowania przez zwierzęta więcej niż prawej połowy jezdni albo drogi dla
pieszych lub rowerów.
Art. 45.
1. Zabrania się:
1) kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub
pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub
środka działającego podobnie do alkoholu;
2) holowania pojazdu kierowanego przez osobę, o której mowa w pkt 1;
2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub
mikrofonu w ręku;
2) przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze
albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku;
Art. 47.
1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub
przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:
2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im
ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;
2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2,
zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu
osobowego, motocykla, motoroweru lub roweru. Inny pojazd o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku
tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.
Art. 49.
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w
odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości
mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej
o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub
przejazdem;
3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
11) na drodze dla rowerów.
Art. 51.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w
warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu;
3) w tunelu.
6. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są
wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W
przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać
świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.
Art. 62.
4. Zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół
ciągnięty
przez pojazd silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny - z 2
pojazdów.
4a. Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m,
a 3 pojazdów - 22
m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z:
2) motocykla i przyczepy, motoroweru lub roweru i przyczepy, którego długość
nie może przekraczać 4 m.
Art. 63.
1. Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego przeznaczonym lub
przystosowanym. Liczba przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc
określonych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem ust. 4. W pojeździe
niepodlegającym rejestracji liczba przewożonych osób wynika z konstrukcyjnego
przeznaczenia pojazdu.
3. Zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że
dopuszcza się przewóz:
1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie dostosowanej
doprzewozu osób, ciągniętej przez ciągnik rolniczy;
2) konwojentów, drużyn roboczych i osób wykonujących czynności ładunkowew
przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod warunkiem, że:
a) liczba przewożonych osób nie przekracza 5,
b) osoby stojące trzymają się uchwytów,
c) osoby nie znajdują się pomiędzy ładunkiem a przednią ścianą przyczepy,
d) prędkość zespołu pojazdów nie przekracza 20 km/h.
Art. 87.
1. Kierującym może być osoba, która osiągnęła wymagany wiek i jest sprawna
pod względem fizycznym i psychicznym oraz spełnia jeden z warunków określonych w
pkt 1-3:
1) posiada wymagane umiejętności do kierowania w sposób niezagrażający
bezpieczeństwu ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz
wymagany dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
2) odbywa, w ramach szkolenia, naukę jazdy odpowiednio przystosowanym pojazdem
pod nadzorem instruktora;
3) zdaje egzamin państwowy odpowiednio przystosowanym pojazdem pod nadzorem
egzaminatora.
3. Nie wymaga się uprawnienia do:
1) kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która
ukończyła 18 lat;
Art. 96.
1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania przez osobę, która
nie ukończyła 18 lat:
1) rowerem - jest karta rowerowa, motorowerowa lub prawo jazdy;
2. Kartę rowerową lub motorowerową może uzyskać osoba, która
wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami i osiągnęła wymagany wiek: 10 lat w
przypadku karty rowerowej i 13 lat w przypadku karty motorowerowej.
3. Kierować rowerem wieloosobowym oraz przewozić na rowerze
inną osobę może osoba, która ukończyła 17 lat, a kierować po jezdni wózkiem
inwalidzkim poruszanym siłą mięśni kierującego - osoba, która ukończyła 13 lat.
Art. 97.
2. Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej,
gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły ponadpodstawowej.
Art. 98.
4. W razie utraty lub zniszczenia karty rowerowej lub motorowerowej wtórniki
tych dokumentów wydaje organ, który je wydał.
Art. 109.
4. Sprawdzenia kwalifikacji osoby ubiegającej się o kartę rowerową lub
motorowerową dokonują:
1) nauczyciel wychowania komunikacyjnego uprawniony przez dyrektora szkoły;
2) policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu
drogowego;
3) egzaminator.
Rowerowy wyciąg z Rozporządzenia Ministra
Infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia
(z uwzględnieniem późniejszych zmian - stan aktualizacji - wrzesień 2004)
- pełen tekst
§ 2
1. Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:
10) motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokołowego oraz zespołu
złożonego z motocykla, motoroweru, roweru lub pojazdu czterokołowego z
przyczepą - 4,00 m.
2. Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1,
§ 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obejmuje ona lusterek
zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów
elastycznych wykonanych z gumy lub tworzyw. Szerokość pojazdu ciężarowego z
nadwoziem rodzaju furgon może wynosić do 2,6 m, jeżeli jego ściany są
zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją
termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm.
4. Wysokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 11, nie może
przekraczać 4,00 m.
§ 53
1. Rower powinien być wyposażony:
1) z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż
trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
3) co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
4) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
§ 56
1. Światła pojazdu, o których mowa w § 53 - 55, powinny odpowiadać
następującym warunkom:
1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem oraz światła
odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w
nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od
powierzchni jezdni;
3) światła pojedyncze na pojeździe wielośladowym powinny być umieszczone po
lewej stronie pojazdu możliwie najbliżej jego bocznego obrysu, jednak nie dalej
niż 150 mm od tego obrysu; przepisu nie stosuje się do świateł oświetlających
drogę, które powinny być umieszczone pośrodku;
4) dwa światła powinny być umieszczone symetrycznie po obu stronach pojazdu
możliwie najbliżej jego bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 100 mm od tego
obrysu oraz na jednakowej wysokości nad jezdnią; widoczność dwóch świateł
powinna być jednakowa;
5) światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte
selektywne) - z tyłu.
2. Dopuszcza się umieszczenie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
1) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa § 53 - 55, z tym
zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno
umieszczone na kole przedniej osi, a drugie - na kole tylniej osi;
2) na pedałach i motoroweru;
światła, o których mowa w pkt 1 i 2, nie muszą spełniać warunków określonych
w ust. 1 pkt 2 - 4.
3. Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego lub roweru (motoroweru) przyczepiony jest
inny pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w
jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno światło odblaskowe barwy
czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło pozycyjne barwy białej
widoczne z przodu, jeżeli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia)
przekracza szerokość pojazdu ciągnącego; światła te powinny odpowiadać warunkom
określonym w ust. 1
4. Do świateł pojazdu, o którym mowa w niniejszym rozdziale, stosuje się
zasady rozmieszczenia określone w § 1 ust 2 - 4 załącznika nr 6 do
rozporządzenia.
Załącznik nr 3 - WYKAZ PRZEDMIOTÓW
WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZD I OCHRONA
ŚRODOWISKA
13. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pozostałe: tablice rejestracyjne, do
oznakowania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, lampy ostrzegawcze
dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, urządzenia uziemiające
pojazdy do przewozu materiałów niebezpiecznych, urządzenia odblaskowe dla
rowerów
14. Urządzenia świetlne i sygnalizacyjne: reflektory elektryczne do motocykli,
motorowerów i rowerów, lampy świateł błyskowych ostrzegawczych, klosze do lamp
sygnalizacyjnych i cofania, osłony reflektorowe
Załącznik nr 6 - WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH
POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY
§ 1
1. Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub
różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno
światło, jeżeli rzut ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę poprzeczną
zajmuje co najmniej 60% powierzchni najmniejszego prostokąta opisanego na
rzutach tych powierzchni świetlnych oraz pod warunkiem, że światła te zostały
homologowane jako światło typu D (zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym); nie
stosuje się do świateł drogowych, świateł mijania i świateł przeciwmgłowych
przednich.
2. Ilekroć w niniejszych przepisach jest mowa o "odległości rozmieszczenia
świateł", należy przez to rozumieć, że:
1) największą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni od najwyższego punktu
powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;
2) najmniejszą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni od najniższego punktu
powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;
3) odległość od bocznego obrysu pojazdu mierzy się do najbardziej odległego od
podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu punktu powierzchni świetlnej;
4) odległość od przedniego lub tylnego obrysu pojazdu mierzy się od najbardziej
wysuniętego odpowiednio do przodu lub do tyłu punktu powierzchni świetlnej;
5) odległość między dwoma światłami skierowanymi w tę samą stronę mierzy się
między najbliższymi punktami rzutów ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę
prostopadłą do osi tych świateł.
3. Powierzchnia świetlna oznacza dla świateł widoczną powierzchnię wysyłającą
światło, a dla świateł odblaskowych - widoczną powierzchnię odbijającą światło.
4. Boczny obrys pojazdu oznacza płaszczyznę równoległą do podłużnej
płaszczyzny symetrii pojazdu, przechodzącą przez najdalej wysunięty punkt na
zewnątrz pojazdu, z wyjątkiem lusterek, świateł bocznych i elementów
elastycznych (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).
Rozporządzenie Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej z dn. 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. Nr 43, poz. 430)
Pobierz go w formacie .doc
Dokument ten określa, jakie parametry powinny spełniać
ścieżki rowerowe - maksymalne dopuszczalne nierówności, wymiary, trwałość, itp.
W porównaniu do podobnych dokumentów obowiązujących w innych państwach
europejskich, nie dość, że uniemożliwia on stosowanie niektórych wzorcowych
rozwiązań przy budowie dróg rowerowych, to pozostawia on jeszcze projektantom
dosyć dużą dowolność w projektowaniu wadliwych rozwiązań. Jak wykazuje praktyka,
także i te szczątkowe wymogi zawarte w rozporządzeniu i mające służyć budowie
dobrych dróg rowerowych nie są w Warszawie przestrzegane.
ZOBACZ TAKŻE:
http://www.rowery.org.pl/prawo.html
|